2011. május 11., szerda

Sziddhárta

Hermann Hesse


















Úúúúúúúú...! Egy nyugodt, kellemes férfihang mesél, mesél és mesél. Hallgatod, és egy idő után úgy érzed, minden bajod eltörpül. Mintha meg lennél emelkedve a földtől. Belezuhansz Sziddhárta világába, távolodsz és ugyanakkor egyre közelebb kerülsz saját magadhoz (általa). Belezuhansz önnön világodba (is). Mindabba, ami volt, van. Nem lehet, nem gondolni arra, aki (te) vagy!
Számomra felért egy meditációval - ha lehet ezt így mondani. Soha jobbkor nem jöhetett volna. Olyan, amit időnként újra és újra be lehet, be kell kapcsolni, és nem tenni semmi mást, csak végezni a teendőket, és közben hagyni, hogy ez a nyugodt hang, a szöveg és egyáltalán odabújjon, be a bőröd alá. Mert azt teszi.

Azt hiszem, kicsi vagyok én ahhoz, hogy Hesset méltassam.
Demian kapcsán már sejteni véltem, hogy van egy nyelvezet, ami csak Hessére jellemző, amitől tudod, hogy ez ő. Most - a második könyve után - megkockáztatom azt mondani, ez az ember tudott valamit...

Talán téged is olvasásra késztet:

1. "Lelked az egész világ - ez volt ott olvasható. És az is, hogy az ember álmában, a legmélyebb álmában jut el önmaga mélyére."

2. "A tudás átadható, a bölcsesség azonban nem."

3. "A víztől szakadatlanul tanult. Legfőképpen azt, hogy figyeljen másokra, csendes szívvel, türelmes, nyitott lélekkel, szenvedélyek nélkül, óhajok nélkül, ítélkezés nélkül, vélemény nélkül."

4. "A véleményeken nem múlik semmi. Akár jók, akár rosszak, akár bölcsek, akár ostobák, bárki el is fogadhatja, el is vetheti őket..."

5. "Mert az okokat megismerni - úgy tűnt fel szemében - az nem más, mint maga a gondolkodás. Egyedül ezáltal válnak az érzések ismeretekké, így nem vesznek el, hanem lényegszerűvé válnak és sugározni kezd belőlük az igazi tartalmuk."

6. "Az én volt az, amelynek értelmét és lényegét meg akartam tanulni. Mégsem tudtam legyőzni, csak becsaptam ideig óráig. Menekültem tőle, rejtőzködtem tőle. Való igaz, semmi nem foglalkoztatta annyit a gondolataimat, mint az én énem. Az a rejtély, hogy élek, hogy egyetlenegy vagyok, és mindenki mástól eltérek és különbözök... És mégis nem sok dolog van a világon, amiről kevesebbet tudok, mint magamról."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése